Jak dobrać czcionkę (typografię) do logo firmy?

Jak dobrać czcionkę (typografię) do logo firmy?

Bardzo profesjonalnie wyglądają materiały tej firmy - myślisz, spoglądając na wizytówkę i ulotkę, którą właśnie otrzymałeś od przedstawiciela. Czy porównywałeś kiedyś takie materiały z materiałami, które na pierwszy rzut oka wyglądały w porządku, ale jednak te pierwsze były lepsze? Jeśli tak, to być może zauważyłeś, że bardzo istotnym czynnikiem jest typografia. Moim zdaniem dobrze dobrana typografia w identyfikacji wizualnej to połowa sukcesu. W poniższym artykule na podstawie kilku logo znanych marek i jednego mojego projektu logo pokażę Ci, jak typografia może wpływać na odbiór tego, co oglądamy.

Co to jest typografia?

Być może należysz do nielicznego grona, które wie czym jest typografia i serdecznie Ci gratuluję, jeśli tak jest – od razu możesz przejść do kolejnego akapitu. Jednak jeśli nie wiesz, to za chwilę dostaniesz wiedzę w pigułce, która pomoże Ci w zrozumieniu tego zagadnienia. Sprawdźmy najpierw, co mówi o typografii Wikipedia:

„Typografia – termin mający szereg pokrewnych znaczeń związanych z użyciem znaków pisarskich w druku, prezentacją ich na ekranie monitora komputerowego itp.”

Jak widać, powyższa definicja może być nie do końca jasna. Pozwólmy sobie ją rozwinąć. Typografia to bardzo szerokie zagadnienie i dotyczy wszelkich cech dotyczących pisma – rodzaju czcionki, wielkości, proporcji, interlinii, kerningu, podział na kolumny itp. To nie tylko zależności między kolejnymi akapitami, ale nawet między pojedynczymi literami. I nie martw się jeśli nie rozumiesz wszystkich słów, które padły w poprzednich zdaniach (np. kerning lub interlinia). Najważniejsze jest ogólne zrozumienie działania typografii.

 

Typografia sugeruje charakter marki

Czy uwierzysz, jeśli powiem Ci, że patrząc na typografię w materiałach reklamowych firm wyrabiasz sobie podświadome wyobrażenie na ich temat? Czy chcemy, czy nie – oceniamy książki po okładce. Teraz zadaniem dobrego projektanta jest dobrać typografię tak, aby marka była odbierana w taki sposób w jaki chce być odbierana. Często jest tak, że szeryfowy font sugeruje prestiżowy charakter lub nawiązanie do tradycji, a bezszeryfowy nowoczesność. Oczywiście nie jest to sztywna zasada, bo dużo zależy od otoczenia i szczegółów w samej typografii. Przykładowa typografia użyta w logo znanych firm:

1. Toyota – bezszeryfowy i symetryczny font, sugerujący stabilne, proste rozwiązania.

 

2. Rolex – szeryfowy dostojny font, który połączony dodatkowo z sygnetem w postaci korony, ukazuje jak bardzo prestiżową marką jest Rolex

3. Disney – ręcznie napisany logotyp mówi nam, że marka Disney jest bardzo przyjazna i rodzinna, a mimo to z drugiej strony jego estetyczne wykonanie pokazuje, jak bardzo marka dba o szczegóły (w domyśle – w swoich produkcjach)

 

Jak dobrać typografię?

Kiedy przejdziemy już przez proces w którym zdefiniujemy tożsamość marki, musimy zacząć naszą pracę od logo i tworząc odpowiedni sygnet dobrać do niego typografię. Weźmy niedawno stworzony przez nas sygnet marki Caizik.

W kwestiach projektowych zamiast tłumaczyć pewne rzeczy, lepiej je pokazać, dlatego poniżej możesz zobaczyć, jak źle dobrana typografia może zepsuć nasz projekt i sprawić, że nie będziemy już tak bardzo profesjonalni. Wytłumaczę jakie błędy zostały popełnione, a na końcu pokaże jak wygląda dobrze dobrana typografia.

1. Zacznijmy od typografii zupełnie oderwanej od sygnetu. Zwróć uwagę jak bardzo logo straciło na tym, że typografia została źle dobrana.

2. Sprawdźmy jak prezentuje się font bezszeryfowy. Raczej nie jest to dobry kierunek. Charakter samego sygnetu jest taki, że sugeruje prestiż i dynamizm. Sam font jest również zbyt wąski.

3. Czy szeryfowy font jest lepszym wyborem? Wydaje się, że jesteśmy na dobre drodze i to będzie odpowiedni kierunek. Wciąż brakuje tutaj balansu, ponieważ sygnet przytłacza typografię, ale próbujmy dalej. Może litery powinny być grubsze?

4. Tym razem przesadziliśmy w drugą stronę, a sam font jest zbyt mało dynamiczny. Sprawdźmy coś pomiędzy.

5. Chyba trafiliśmy w punkt. Popracujmy nad tym.

6. Zmiana proporcji, kerningu, kilka drobnych modyfikacji samego font i dodanie tagline’u sprawiły, że całość prezentuje się na prawdę dostojnie. Czy zauważasz różnicę w odbiorze tego ostatecznego logo i poprzednich konceptów?

Nie samym logo marka żyje

Teraz, kiedy już dostrzegasz pewne niuanse i wiesz, że odpowiednia typografia potrafi zrobić różnicę, a to samo logo może być zupełnie inaczej odbierane, masz szansę na realizację strony internetowej i reszty identyfikacji wizualnej w odpowiedni sposób. A przynajmniej wiesz na co zwracać uwagę we współpracy z agencją reklamową. Od dzisiaj możesz zabłysnąć wśród przedsiębiorców, projektantów i znajomych znajomością podstaw typografii i zwrócić uwagę na piękno drzemiące w tak często niedostrzeganych przez nas materiałach. Dzieje się tak dlatego, że dobrze dobrana typografia jest rzadko postrzegana jako coś niezwykłego – po prostu jest to coś normalnego i przeciętny człowiek nie wie, dlaczego pewne projekty tak bardzo mu się podobają lub są po prostu obojętne (np. typografia czytelnej książki). Jednak, gdy typografia jest źle dobrana to od razu widzimy, że coś nam nie pasuje i zwracamy na to uwagę, np. źle opisane oznakowanie, nieczytelne teksty, nieestetyczne i niespójne materiały reklamowe. Wtedy już jest jednak za późno – przedsiębiorca zainwestował w projekty i wydrukował identyfikację, książkę, opakowanie produktu itp. Na szczęście zawsze jest możliwość by kolejne egzemplarze były wykonane poprawnie. I tego Ci właśnie życzę – niech Twoja identyfikacja będzie wspierana przez idealnie dobraną typografię!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Łukasz Wilczyński

Łukasz Wilczyński

Cześć! Nazywam się Łukasz Wilczyński i na tym blogu przekazuję wiedzę dla przedsiębiorców, marketingowców i grafików związaną z brandingiem oraz marketingiem. Miłego korzystania!

Polecam hosting

Fanpage